Erythritol, mijn geheime wapen.

Suikervrij eten, het is helemaal van nu.

Dat is maar goed ook, want de negatieve gevolgen van suiker zijn groot. 

 

Zelf leef ik, nu ruim een half jaar, extreem suikervrij. Een bloedsuikervriendelijk dieët om mijn diabetes type 2 te genezen. Na aanleiding van het boek 'The New Body Type Guide' ben ik een nieuwe lifestyle en eetwijze gaan toepassen. Dr.Eric Berg laat in zijn boek weten hoe je je eetgewoontes kan aanpassen om ziekten te genezen. 

Extreem Suikervrij betekend, extreem koolhydraatarm. Ik eet nagenoeg geen natuurlijke suikers.  Geen fruit, slechts een handje blauwe bessen, frambozen, bramen óf aardbeien per dag.

 

Maar ik eet wel graag taartjes en toetjes. En daar komt mijn geheime wapen om de hoek kijken!

Want taartjes en toetjes horen lekker zoet te zijn. En dat kan met Erythritol.

Suikervrij voor taarten en toetjes

Erythritol klinkt chemisch. De vuistregel is ook, alles wat eindigt met -ol komt uit het lab.

BEHALVE Erythritol en Xylitol.  Op de site van Monique van der Vloed kan je een uitgebreide uitleg lezen over Erythritol. Ze legt uit hoe het gemaakt wordt, waar het vandaan komt en wat het geheim nu eigenlijk is!

 

In het kort...de koolhydraten in dit product zijn niet op te nemen door je lichaam. Je eet het, en het komt er ongebruikt weer uit. Dat betekent dus dat je lichaam geen sterke insuline reactie teweegbrengt wanneer je dit product eet. Het is 100% bloedsuikerspiegel vriendelijk!  

 

Toch zoete taartjes kunnen maken, betekend voor mij dat ik weer met plezier in de keuken sta. Ik vind het heerlijk om gastvrouw te zijn en samen te genieten van een goed kop koffie en een zelfgemaakt stukje taart erbij. Onbezorgd genieten van een lekkere traktatie. Lang was het eten van taart een 'guilty pleasure', maar dat is nu verleden tijd!

Waar koop ik Erythritol?

In de natuurwinkels is Erythritol verkrijgbaar. Het is ontzettend duur, voor een halve kilo betaal je al gauw €8,95.

Dat is €1,79 per 100 gram.

 

Online kan je Erythritol goedkoper vinden.

Bij BUXTRADE kopen wij meestal 2,5 kg voor €25,- incl. verzenden.  Per 100 gram betaal je dan 1 euro.

 

Hoe gebruik ik Erythritol?

Erythritol heeft 70% van de zoetheid als originele suiker. Ben je een echte zoetekauw dan zal je iets meer Erythritol moeten gebruiken dan suiker, wanneer je een recept volgt.

Zelf ben ik inmiddels gewend aan het suikervrije leven en is mijn behoefte aan zoet iets minder geworden. Wanneer ik een recept voor een dessert gebruik en ik verwissel de suiker voor erythritol dan doe ik dat 1 op 1. Staat er 25 gram suiker, dan weeg ik 25 gram erythritol af.

Zo makkelijk is het dus ook gewoon!

Geen gedoe met dadels pureren, al dan niet pure of rauwe honing of de nare nasmaak van Stevia.

 

En omdat ik zo enthousiast ben over het gebruik van Erythritol wil ik een simpel recept met je delen.

Je vind het HIER.

 

Liefs, Freekje

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0