Slow Living: geloofsopvoeding heel natuurlijk.

 

Langzaam leven, stilstaan bij wat het leven ons brengt. Voor mij is dat nauw verweven met mijn geloofsovertuiging. 

 

Jezus is mijn Rust, Hij geeft mij vrede en veilig gevoel in mijn hart. En Hij geeft me mogelijkheden, kansen en heel veel Liefde om uit te delen.

 

Die Liefde uitdelen in bemoedigende woorden, in geduld en het open en eerlijk delen van de moeiten in mijn leven en hoe de Hoop levend is gebleven. Dat doe ik zo graag!   

Mijn kinderen vertellen over Jezus, over wat Hij deed en doet voor mij, voor hun, dat is zo iets teders en moois. Ieder moment is er wel iets te zeggen over Hem, en er zijn zoveel mooie momenten waar gelegenheid is om met elkaar te spreken over Gods werk. Hoe Hij ons leidt en hoe Hij werkt in ons en voor ons.  

 

Als ik mijn kinderen vertel over de maanden waarin ze in mijn buik mochten groeien. Dat God heeft bedacht dat wij als ouders precies dit kindje mochten krijgen. Met de grote bruine ogen en met die aanstekelijke lach. Of die stoere jongen, met een gevoelig hart. Dat God het heeft gegeven, dat dat stoere jongetje zo goed is in grappen vertellen. En wanneer je doet waar je goed in bent, je ,door je daden, God de eer geeft. Hem 'dank u wel' zegt door lekker buiten te spelen en te genieten. Want zo simpel is het he?! Door echt Freekje te zijn eer ik mijn Maker. En door echt Boaz of Jente of Imre te zijn, eren mijn kinderen hun Maker. Dat is zo'n mooie bevestiging! In die wetenschap is het een feestje om jezelf te ontwikkelen. Om jezelf te leren kennen, en de dingen waar je goed in bent, om daar nog meer van te genieten. Want Iemand heeft jou zo bedacht! En dat is zo'n grote Liefde, te weten dat je dus bewust zo mooi en grappig of adrém gemaakt bent. Dat je komst niet een foutje of een toevalligheid is, maar dat je gewild bent. Je bent bedacht al voordat je gemaakt werd in je moeders schoot. 

 

Merk je met hoeveel passie ik dit typ? Ik houd er van om met mijn kinderen de grootheid van God te bespreken. En hun te vertellen hoe geliefd ze zijn! En terwijl ik dit typ denk ik ook aan jou, als lezer, Jij bent gewenst, gewild en geliefd! Je eert je Maker door meer en meer te zijn wie jij bent.

 

 

Hieronder lees je mijn 5 tips over het in gesprek gaan met je kind en samen te praten over God, Jezus en de Heilige Geest.

Geloofsopvoeding, mijn 5 tips.

Tip 1: maak het voor jezelf niet te ingewikkeld. Praten over Jezus kan altijd en overal. In de rij bij de kassa is niet ideaal, maar in de auto, op de fiets, tijdens het tandenpoetsen het kan allemaal!

Psalm 71: 17 'God, u hebt mij onderwezen vanaf mijn jeugd en ik heb verteld van uw wonderen.' 

 

Tip 2: wees eerlijk over je eigen groei. Vertel van je fouten en hoe je het weer goed maakt met God. Vertel van Zijn liefde voor jou persoonlijk. Vertel wat je zo blij maakt. 

Psalm 54:6 'Maar God is mijn helper, De Here geeft mij kracht en steunt mij'

 

Tip 3: dankbaarheid, noem met elkaar de dingen op die je hebt gekregen van God. De bloemen, de dieren, het zonnetje of de regen. Kinderen kunnen daar een heleboel aan toevoegen en het zijn de momenten dat ze zelf Jezus gaan zien in de gewone dingen om ons heen.

Psalm 37:4 'Schep vreugde in de Heere, dan zal Hij u geven wat uw hart verlangt.'

 

Tip 4: wees lief voor jezelf. Lukt het je niet in de drukte van de dag? Zit je hoofd vol zorgen en ben je al lang blij dat de kindjes, met een maaltijd op, in hun bedje liggen 's avonds? Voel je niet schuldig! Hij weet toch wat je voelt en hoe je dag was?! Dank God voor deze dag, vertel Hem dat je het even niet trekt, dank Hem voor Zijn Aanwezigheid in je gezin. 

Psalm 5:12 'Verheugen zullen zich allen die schuilen bij U, aan hun gejuich komt geen einde, omdat U hen beschermt.'

 

Tip 5: een degelijke kinderbijbel. Eén die niet alleen de verhalen verteld, maar ook aandacht geeft aan de gevoelens die de bijbelse personen beleven. Het verdriet, de vreugde, spanning, vertrouwen. Het is iets waar we ons allemaal in kunnen herkennen en het geeft mooie openingen om te reflecteren naar je eigen leven. Een bijbel is een fijne manier om, wanneer je even zelf geen inspiratie hebt, toch met elkaar te leren van wat de Here ons te vertellen heeft. 

 

Mijn persoonlijke favoriet zijn de kinderbijbels van Anne de Vries, momenteel lezen wij de kleuterbijbel, maar ook de bijbel voor schoolgaande kinderen is een aanrader! Onze bijbel kocht ik in de kringloop, en ik kom ze daar met enige regelmaat tegen. Mocht je er 1 willen hebben, dan kan ik voor je op zoek gaan. Maar dan zal je even geduld moeten hebben. Of je kunt hem kopen op bol.com, dan heb je hem al snel in huis.  Op Marktplaats zag ik er meerdere te koop staan.

 

 

Hieronder 2 foto's van de bijbel en de tekstvoorbeelden. Echt een kinderbijbel naar mijn hart!

Tips voor je eigen geloofsopvoeding ;)

Voor volwassenen zijn er heel veel boeken te lezen. Veel meningen ook. 

Wat mij aanraakte en mij bemoedigd heeft zijn de boeken van Corrie Ten Boom. Als moeder vond ik het bijzonder waardevol om 'In het huis van mijn vader' te lezen. Waarin Corrie beschrijft hoe ze zelf gelovig opgegroeid is. Een prachtig voorbeeld voor opvoeders!

 

Daarnaast lees ik nu een praktisch boek over Home Management, eigenlijk een huishoudboek en hoe het simpel kan. De schrijfster leeft heel dicht bij God en in elke zin en elke tip die ze deelt is zo'n rust en liefde te lezen. Het maakt mij blij en het leert mij de basiswaarden die passen bij mijn kijk op het leven, op taken en opvoeding.

 

Als laatste heb ik een Netflix Tip voor je. De ontroerende film 'The Shack' waarin intens verdriet, verontwaardiging en boosheid naar God worden weergegeven.  Want het leven is niet altijd mooi. Soms gebeuren er hartverscheurende dingen. Gebeurtenissen waarvan je denkt, 'waarom laat God dit gebeuren?!' Heb jij ook zulke vragen, dan daag ik je uit om de film helemaal tot het einde te bekijken. Want God IS Liefde en toch gebeuren er vreselijke dingen. In de film vindt je misschien antwoorden, of uitleg of misschien brengt het je meer dan je dacht. 

 

 


Simpel en Basic leven, een rustig tempo, eerlijk en oprecht. Dat is waar mijn moederhart naar verlangt voor mijn kinderen. Mocht je meer willen lezen over mijn keuzes hierin? 

 

Ik schreef een blog over minimalisme online, over slow living met een jong gezin, maar ook natuurlijke recepten en een natuur-bewaar-kist voor de kinderen. Slow Living in meerdere aspecten van het leven.

 

Lieve groet! Freekje

Reactie schrijven

Commentaren: 4
  • #1

    eefje (maandag, 25 maart 2019 20:04)

    Wat een fijne blog, Freekje. Zelfs het lezen ervan brengt rust en Liefde met zich mee. Veel zegen in de (geloofs)opvoeding!

  • #2

    Helma (maandag, 25 maart 2019 21:55)

    Ik werk op een openbare school maar alle kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen "Hallo Wereld" les. We werken met 3 tot 4 thema's per jaar. De kinderen krijgen per thema godsdienstles, humanistisch vormingsles en 2 islamitische vormingslessen. Het is zo mooi om te zien hoe mijn kinderen in groep 3/4 vandaag aan het filosoferen waren over wie God en Allah zijn. Hoe iedereen er zijn eigen plaatje van maakt. Ook ging het over de schepping van de aarde door God. De kinderen kleiden elk hun eigen Adam of Eva. Maar ook de Islamitische kinderen herkenden hierin hun eigen verhaal maar dan met andere namen (die weet ik even niet, sorry). Het is zo fijn om iedereen te laten geloven in hoe hij/ zij het thuis meekrijgen en elkaar in de waarde laten die wij ze bij willen brengen. Onze godsdienstjuf kan het zo mooi vertellen en het zo mooi in de belevingswereld van de kinderen brengen. Elke keer geeft mij dat een heel warm en dankbaar gevoel.
    Jij weet dat ik niet christelijk ben maar toch heeft het op de een of andere manier rust als ik jouw blog lees �

  • #3

    Janneke kuiper (donderdag, 13 juni 2019 13:28)

    Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar hoe ik geloof bij ons in het gezin levend kan houden... ze hebben bij ons autisme en daardoor is kerkgang een enorme uitdaging... en ik probeer vooral door de weeks met de kinderen te praten... je tips passen precies in hoe ik zou willen leven... en wat ik de kinderen mee wil geven... dank jewel daarvoor...

  • #4

    Tineke van der Veen (zaterdag, 20 juli 2019 20:21)

    Leuke tip over de kleuterbijbel.

    Nog leuke adresjes in en om Hoogeveen waar jij snuffelt naar deze gelukjes?�