Slow Living: Dé TIP om het verlangen te vertalen.

Langzaam leven lijkt een luxe. Is het alleen weggelegd voor degenen die niet meer werken hoeven, of mensen die de kinderen al groot hebben?

 

Slow Living kan je op vele manieren beleven. En in iedere situatie, of je nu thuismoeder bent met 3 kleine kinderen, zoals ik. Of wanneer je vaak van huis bent.

 

Heb je de kinderen klein, dan is een wandeling naar de brievenbus meestal wel slow, maar is de rust voor jou als moeder vaak ver te zoeken. Zijn de kinderen groter, dan nog kan je je behoorlijk gestresst voelen met kinderen die op verschillende tijden warm eten vanwege sport en bijbaantjes.

 

Het leven kan behoorlijk druk zijn! 

 

 

 

 

Slow Living, is een langzaam leven op momenten dat jij het graag wilt toepassen. Dat is voor de één dus meer dan voor de ander. De één is ook rustiger van aard dan de ander. 

 

Langzaam leven is eigenlijk gewoon de pauzeknop wat vaker indrukken. Pauze tussen het dweilen en de afwas door. Da's meteen handig zodat de vloer kan drogen. 

Of 2 dagen pauze na een drukke werkweek. Een paar dagen weg, citytrip ofzo.

Het gaat mij voornamelijk om de gratis-en-voor-niets pauzemomenten. De momenten dat je geen oppas hoeft te regelen of de koffers hoeft te pakken.

 

 

Pauze met aandacht voor het hier en nu. Waarin je je kopje thee ervaart. De warmte van het kopje in je handen, de geur van de kruiden, de stoom die voor je gezicht dwarrelt wanneer je blaast.

 

Het zitten op een bankje voor je huis, met de zon op je gezicht, of de kou tegen je wangen.

De geluiden van de vogels, en ruisen van de wind. 

 

Wist je dat je er onbewust voor kunt kiezen om het voorbijgaande verkeer niet te horen? In ieder geval niet als indringend en op de voorgrond aanwezig? Zoals je die geluiden kunt 'negeren' zo kun je de natuurlijke geluiden om je heen naar boven halen. Hoe vaker je dit oefent, hoe makkelijker het zal gaan!

 

Wat is nu eigenlijk mijn TIP? 

DOEN! Net zoals je de drukte aangaat, kan je ook kiezen om de rust aan te gaan. 

 

Een vriendin vertelde weer even hoe het zit.

Je hebt namelijk net als ieder ander 24 uur op een dag. En wat je met de uren en minuten doet bepaald hoe je dag verloopt. Er staan grote en kleine acties op je te wachten. Tandenpoetsen bijvoorbeeld. Maar ook de dokter bellen, de vloer dweilen, de container aan de straat zetten, de was wegwerken na het weekend. De ramen vragen al weken om een sopje. De kinderen uit school halen enzovoorts. Al deze werkjes groot en klein kosten een bepaald gedeelte van je tijd. Ze snoepen aan de uren van de dag. Iedere actie komt voort uit een keuze van jou. Je kiest er voor om tot actie over te gaan om iets gedaan te krijgen. Ondertussen weeg je de tijd af wat het je gaat kosten en kies je nu voor dit en daarna voor dat. Klinkt herkenbaar toch?!

 

Echter, aan het einde van de dag hebben de meesten van ons het gevoel dat we gefaald hebben. Want de ramen vragen nog steeds om een sopje en de was ligt droog te verkreukelen in de droger. 

 

Het verhaal krijgt een kleine wending wanneer je je bedenkt dat iedere actie een keuze is.

Heb je tijd gemaakt om met je kindje een boek te lezen? Dan heeft dat er misschien in geresulteerd dat je achter liep met koken, en daarna de was in de droger hebt laten zitten. Is dat erg?

Of zie je dat je bewust hebt gekozen om een boekje te lezen en neem je de gekreukelde was voor lief?

 

Dát is het hem dus hè?! Bewust kiezen.

 

Bewust kiezen voor een pauze. En dan bewust kiezen om die pauze te genieten in het zonnetje. En misschien zelfs wel het dweilen over te slaan en een wandeling te maken in het parkje in de buurt.

Weet je wat ik vandaag deed? Toen de afwas me riep vanaf het aanrecht en de wasmachine piepte dat de was opgehangen wilde worden. Toen stapte ik mijn fijne tuin in. Op zoek naar de zaaddoosjes van de vingerhoedskruid. En ging ik op een bankje in de zon, fijn de zaadjes oogsten. Wel een uur heb ik gezeten, en tijdens dit simpele werkje mijmerde ik over de bloeiende tuin van volgend jaar!

 

EAT.SLEEP.WORK.REPEAT mag worden EAT.ENJOY.WANDER.SLEEP.REPEAT

 

 

Liefs Freekje! 

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Emma Foran (donderdag, 18 juli 2019 12:32)

    Wat heb je dat mooi geschreven. Ik lees je blogs graag en probeer met vallen en opstaan Mindfull te leven. Minder moeten en meer genieten. Ik heb er veel aan deze levenswijze. Maar bovenal heel veel te genieten van het kleins wat ons gegeven wordt.

  • #2

    Ans Uneken (zaterdag, 20 juli 2019 09:34)

    Zen-zaadjes en een mooi verhaal!

  • #3

    Helma (zaterdag, 17 augustus 2019 09:33)

    Wat weer heerlijk geschreven Freekje. Ik probeer hier ook altijd wat tijd te maken om niets te doen. Gewoon zen met een kopje koffie en een boek, haakwerkje of breiwerkje in de stoel. Tussen alle drukte door heeft ieder mens dit toch nodig? En dan nog: Je kan je zo druk maken als jezelf wil. Je mag ook echt wel "Nee" zeggen als je er geen energie van krijgt. Want niets is vermoeiender dan dingen doen of mensen ontmoeten waar je negatieve energie van krijgt.
    Kom maar door met blogs over slow living en goed zorgen voor jezelf.

  • #4

    Annelies (zaterdag, 17 augustus 2019 10:42)

    Wat mooi! Dank voor het delen. Het gaat echt om bewustzijn. Terwijl ik je blog las, besefte ik dat ik helemaal niet ontspannen zat. Waarom niet? vroeg ik me af. Het lezen was even een pauzemoment en dan kan ik dus ook ontspannen gaan zitten �

  • #5

    Gemma (zaterdag, 17 augustus 2019 12:11)

    Zit nu nog aan mn koffie! Heb al heerlijk in de tuin gelopen en dahlia's geplukt voordat de regen ze kan gaan lelijk maken! Genoten dus, zoals ik geniet van jouw verhalen en plaatjes! Heel herkenbaar, heerlijk!!!!

  • #6

    Marit Polderman-Hillebrand (maandag, 19 augustus 2019 20:25)

    Hi Freekje,

    Zit ik in de VT wonen bijlage te lezen en zie ik jou en je gezin in jullie leuks huis erin staan, zo leuk! Wilde ik even laten weten, groet Marit